DOMNUL VULPE
Autor: Larry Gelbart
Regie: Cristian Hadji-Culea
Scenografie: Dragoș Buhagiar, Iuliana Gherghescu
Ilustrație muzicală: Odry Bârcă
Distribuția:
Călin Chirilă
Horia Veriveș
Petronela Grigorescu
Ada Lupu
Doru Aftanasiu
Cosmin Maxim
Adi Carauleanu
Ionuț Cornilă
Dumitru Năstrușnicu
Andrei Sava
Robert Agape, Sebastian Pricop, Toma Rîșcă, Mihai Biholar, Teodor Babă, Iulian Lungu, Ștefan Pîslariu, Sebastian Ilașcu
Durata: 2 h 30 min (cu pauză)
„O lume în care unica valoare e banul este o lume sărăcită de oricare alte bucurii legate de frumos, prietenie, iubire... E lumea în care șmecheria, turpitudinea sunt cele care modelează relațiile umane. E lumea pe care ne-o arată domnul Vulpe. O față a lumii în care și noi trăim.”
(Cristian Hadji-Culea)
Și privesc spectacolul… Nicoleta Munteanu , critic de teatru
„Un păpușar cu o inteligență malefică, manipulator, dar niciun moment respingător, dimpotrivă, aproape simpatic, Domnul Vulpe (Călin Chirilă) joacă sublim comedia apropiatului sfârșit pentru a profita de slăbiciunea pentru aurul pe care îl ține într-un cufăr uriaș, slăbiciune a tuturor celor ce ajung să se învârtă în jurul său, nu doar adulmecând presupusul profit, ci fiind dispuși să facă orice pentru a câștiga bunăvoința stăpânului lui. Fiecare își dorește să-i moștenească averea, să contribuie la sporirea ei, să renunțe la sine și la principii pentru a fi alesul.
Comedia aceasta a slăbiciunilor umane se desfășoară într-un ritm trepidant, cu creșteri ale tempo-ului și momente de respiro atent orchestrate, pe de o parte, sub privirea „bolnavului” care agonizează și e pe punctul de a-și da obștescul sfârșit și, pe de alta, sub cea a spectatorului care asistă la un dublu spectacol. Domnul Vulpe e un șarlatan ordinar și, în egală măsură, un păpușar ce a înțeles mecanismul lumii în care trăiește și meschinăria sufletului omenesc. Nu ezită să-și dezvăluie încă de la început filosofia de viață celui din care a făcut instrumentul planului său diabolic, Simon Dibaciu (Horia Veriveș), o lichea simpatică și, până la un punct, inteligentă (doar că inteligența „maestrului” se dovedește a fi superioară, iar perfidia lui absolută – chiar și atunci când destinul pare potrivnic și păcălitorul dă impresia că a fost păcălit). Acțiunile lui se bazează pe o realitate simplă: în lume există cohorte de fraieri, o mulțime de oameni care ar face orice pentru aur. Și atunci, a mă îmbogăți pe mine și a-i sărăci pe ceilalți devine principiul după care își organizează acțiunile personajul.
Comicul de bună calitate, replicile suculente, consistente, dar mai ales jocul actorilor fac din Domnul Vulpe un spectacol foarte bun, solid. Nu poți să nu remarci pofta de joc și plăcerea cu care fiecare e comediantul manipulării și exponentul ridicolului absolut. Călin Chirilă e maestrul sublim al acestei butaforii pe care o montează mizând pe cunoașterea mocirlei naturii umane, butaforie în care se implică doar atât cât este nevoie, pe care o savurează printre gemete și mișcări săltărețe de dans, cu grimase de durere sau zâmbete hâtre, cu ochii măriți de plăcere, uimit parcă el însuși de ceea ce-i reușește, privind printre faldurile baldachinului piruetele ridicole ale adulatorilor săi, strădaniile lor pe care le știe încă de la început deșarte, dar pe care le întreține perfid, fără niciun moment de reală spaimă, nici măcar atunci când ajunge să vadă lumea printre gratiile închisorii
Curat și solid regizoral, construit cu rigoare, Domnul Vulpe e o comedie de foarte bună calitate, un spectacol ce reușește să stârnească hohote sănătoase de râs și care stă departe de clișee și de soluții facile. Nicio urmă de agresivitate, de vulgaritate nu atinge viziunea senină a lumii pe care o construiesc regizorul Cristian Hadji-Culea și scenografii Dragoș Buhagiar și Iuliana Gherghescu. Iar jocul actorilor este absolut minunat.”